Sosiologian professori Juho Saari kommentoi eilen Ykkösaamussa Tanskan terroritekoja. Hän
muistutti, että Suomi ei saa antaa huono-osaisuuden notkelmien yhdistyä siten,
että maaperää ei-toivotulle käyttäytymiselle syntyy. Saari peräänkuulutti
nuorten syrjäytymisen ehkäisemistä ja erityisesti maahanmuuttajien
integroimista yhteiskuntaan. Eduskuntavaalien alla käytävässä keskustelussa
olisi toivottavaa, että talous- ja turvallisuuspoliittisen keskustelun lomassa
ei unohdeta sosiaalipolitiikkaa. Koska poliittinen päätöksenteko ei ole
nollasummapeliä, eri lohkot limittyvät toisiinsa. Siksi turvallisuuspolitiikkaa
ei voi ajatella vain kapeakatseisena sotilaallisen turvallisuuden resursointina,
vaan yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden kannalta sosiaalipoliittisella
päätöksenteolla on merkittävä rooli.
Suomessa ja laajemmin Euroopassa eletään turvallisuuden
kannalta haurasta aikaa. Ukrainan kriisi on aiheuttanut nyrjähdyksen kylmän
sodan jälkeiseen turvajärjestelmään ja vuodesta 2008 saakka jyllännyt
talouskriisi on aiheuttanut ison turvallisuusvajeen Euroopan sisälle.
Työttömyys ja erityisesti nuorten työttömyys ovat kasvaneet viime vuosina
vauhdilla. Kuten Nordregion kartta osoittaa
työttömyys on EU:ssa laaja ongelma, joka lisäksi alueellisesti kasautuu jo entuudestaan
heikomman kantokyvyn kansantalouksiin. Työttömyys, taloudellinen lama ja
köyhyys ovat maaperää kaikenlaiselle ääriliikehdinnälle. Pariisin ja
Kööpenhaminan terrori-iskujen tekijät tulivat yhteiskunnan marginaalista. Vaikka
Suomen yhteiskunta vielä suojaa köyhyydeltä ja syrjäytymiseltä keskivertoa
paremmin, ei meidän pidä tuudittautua ikuiseen lintukotoomme. Talouden kroonistuneet ongelmat ja tulevaisuusennusteiden synkkyys aiheuttavat pessimismiä myös Suomessa.
Vaikka meillä yhteiskunnan sakkaaminen ei ole vielä purkautunut yhtä
voimakkaana kansallismielisten poliittisten ryhmien nousuna kuin esimerkiksi
Ranskassa tai Tanskassa, eikä Pegida-liikkeen kaltaista keskiluokan
maahanmuuttovastaista massaliikettä ole syntynyt, emme saa jäädä
harhakuvitelman vangiksi. Suomen yhteiskunta on jakautunut ja jakautuu koko
ajan menestyjiin ja putoajiin. Työttömyys kasvaa, alueellinen eriarvoisuus
lisääntyy ja hyvin toimeentuleva eliitti erkaantuu myös keskiluokasta.
Eduskuntavaalien alla olen koulutettuna,
yhteiskunnallista keskustelua seuraavana ja sitä tutkivana sikäli valveutuneena
kansalaisena huomannut yhä useammin turhautuvani poliittiseen järjestelmään.
Taloudellinen ja poliittinen eliitti ei huomaa tai ei ole kiinnostunut
huomaamaan oman toimintansa ja sanojensa ristiriitaa. Työntekijöiltä vaaditaan
palkkamalttia ja irtisanomiset ovat arkipäivää, mutta samaan aikaan jaetaan
miljoonaoptioita ja vaaditaan hallituspalkkioiden korottamisia. Kyse ei ole
enää siitä, ovatko kyseiset kannustimet ansaittuja, vaan siitä, miltä ne
näyttävät ja mitä ne tekevät poliittisen järjestelmämme uskottavuudelle. Kun
koulutetut nuoret menettävät uskoaan ja luottamustaan poliittiseen
järjestelmään, tulevaisuus näyttää synkältä. Alhainen äänestysprosentti on
ollut tähän asti Suomessa se purkukanava, johon tyytymättömyys ja epäluottamus
poliittista järjestelmää ovat kanavoituneet. Se on kansallismielistä
politiikkaa parempi paineventtiili, mutta pidemmän päälle se rapauttaa
yhteiskunnan sisäistä luottamusta. Miksi toimisin oikein ja rehellisesti, kun
taloudellinen ja poliittinen eliitti pelaa erilaisilla säännöillä?
Jakautunut, eriarvoinen ja epäluottamuksen ilmapiiriin
vajonnut yhteiskunta on alttiimpi väkivallalle, sekasorrolle ja kaaokselle kuin
avoin ja tasa-arvoinen yhteiskunta. Kaiken kurjuuden keskellä ”Pohjoismaiselle
mallille” on tarvetta. Sitä on puolustettava, kehitettävä ja jalostettava. Nyt
se on rapautumassa, koska kehittämisen visio puuttuu. Säästöpolitiikasta on
tullut Suomen ja Euroopan politiikan maksiimi, jolle kaikki päätöksenteko
alistetaan. Kreikan säästöjä arvioidaan vain talouden näkökulmasta, Suomen
koulutuspolitiikassa lasketaan euroja.
Eurooppalainen politiikkaa kaipaa positiivista tulevaisuuden
uskoa ja olemassa olevien poliittisten valtalinjojen kyseenalaistamista. Se ei
tarkoita väkivaltaa, kansallismielisyyttä, sisäänpäin kääntymistä ja historiaan
haikailua. Se tarkoittaa eteenpäin katsomista, avoimuutta ja moniarvoisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti