Keskustelu Venäjästä ei
näytä laantumisen merkkejä, mitä ei voi pitää nykyisessä tilanteessa
yllättävänä. Ruotsin sukellusvenekohu, Itä-Ukrainan miehitysalueiden vaalit ja
Venäjän ohjuskokeet kirvoittavat mielipiteitä, kommentteja ja uutisointia eri
areenoilla. Yksi Venäjä-keskustelun teema nousi esiin Suomen Kuvalehden
yleisönosastolla (SK 44/2014), jossa Marketta Horn pohdiskeli, mitä SofiOksanen kirjoittaisi amerikkalaisesta propagandasodasta. Horn viittasi Oksasen Suomen Kuvalehdessa
aiemmin (SK 40/2014) julkaistuun kirjoitukseen venäläisestä propagandasodasta.
Horn esitti, että Yhdysvaltain ”propagandakoneiston
avulla on helppo aivopestä harmaata massaa salakavalasti missä päin maailmaa
tahansa.” Hän mainitsi nimeltä esimerkiksi Kauniit ja Rohkeat, McDonaldsit
ja Rolls-Roycet rinnastaen nämä länsimaalaisen kulutusyhteiskunnan tuotteet
venäläiseen propagandasotaan, josta mm. Oksanen aiemmin oli kirjoittanut.
Hornin mukaan Venäjä voisi tarjota kolmannen tien, joka voisi tarjota
mahdollisuuden ”löytää onnellinen ja
merkityksellinen elämä”. Horn rinnasti Putinin Venäjän propagandistisen
toiminnan länsimaisen kulutusyhteiskunnan vastustamiseen.
Rinnastus kirvoitti
ajatuksen siitä, että verrataanko tässä yhteismitallisia asioita? Kauniit ja
Rohkeat sekä McDonalds[1]
edustavat maailmalla länsimaalaisen kulutusyhteiskunnan mallia, jossa ei
välttämättä ole tilaa Hornin kaipaamalle merkityksellisyydelle. Mutta edustaako
Putinin hallinnon tukema ja valtiojohtoinen trollaus, josta mm. Fontankakirjoitti, venäläistä kolmatta tietä?
Kumpuaako trollaus ja propaganda venäläisestä kulttuuriperinteestä, onko se tie
onnelliseen ja merkitykselliseen elämään? Mielestäni ei, sillä tässä puhutaan
kahdesta täysin erityyppisestä ilmiöstä. Juustohampurilainen voi edelleen olla
kapitalismin vahvin ase, kuten sen sanottiin kylmän sodan aikana olevan, mutta
ei McDonaldsin, Burger Kingin tai Kauniiden ja Rohkeiden takana ole
valtiollista propagandakoneistoa, josta on viime kädessä vastuussa Barack
Obama. Brändit varmasti vievät maailmalle enemmän tai vähemmän iloista
länsimaalaisen kulutusyhteiskunnan mallia, mutta ei niiden vastakohtana ole
Putinin Venäjän valtiollinen propaganda. Ei Putinin ideologia ole mikään kolmas
tie tai venäläisen modernisaation kehityspiste. Se on osa suurvaltapoliittista
ekspansiivisuutta, jonka georgialaiset ja ukrainalaiset ovat viimeisten vuosien
aikana saaneet tuntea konkreettisesti.
Purukumia, karamellia ja
muita läntisen maailman tuotteita käytettiin kylmän sodan aikana osana
valtiollista propagandaa. Siitä on kuitenkin pitkä matka rinnastukseen, jossa
McDonalds ja Olginen nettitrollitehdas olisivat vertailtavia ilmiöitä
propagandan tuottajina. Kuten Saara Juntunen blogiartikkelissaan 18.9.2014 kirjoitti, strategisessa viestinnässä
pyrkimys on määritellä ne käsitteet ja tulkinnat, joita tietystä ilmiöstä
halutaan käyttää. Venäjän trolliarmeijan avulla esimerkiksi pyritään
määrittelemään Ukrainan sodasta käytettävät käsitteet ja tulkinnat. Vastaavalla
logiikalla McDonalds tai Kauniit ja Rohkeat pyrkisivät määrittämään ne
käsitteet, joilla Yhdysvaltain politiikasta puhutaan. Näinhän ei ole, vaan
McDonalds pyrkinee määrittelemään lähinnä ne tulkinnat, joilla puhutaan
juustohampurilaisesta tai Quarter Pounderista. Tulkinnat, jotka ohjaavat
kuluttajat mieluummin keltaisten kaarien kuin Burger Kingin luo.
Viime aikainen keskustelu
Venäjästä ja venäläisyydestä on lähtenyt erikoisille raiteille, ja tästä
kirjoitin jo edellisessä tekstissäni viitaten mm. pääministeri Stubbin
russofobia-kommentteihin eduskunnassa. Ääripäät leimaavat julkista
Venäjä-keskustelua. Putinin Venäjän politiikan arvostelijat ja sotilaallisen
liittoutumisen kannattajat leimataan helposti russofobisiksi Yhdysvaltain
ihailijoiksi, toisaalta sotilaallista liittoutumista vastustavat saavat yhtä
helposti Putinin kätyrin leiman, vaikkei kyseessä edes olisi Johan Bäckmanin
kaltainen ääripään keskusteluja. Samalla keskustelu uusintaa kylmän sodan
vastakkainasettelua, jossa Yhdysvallat ja Neuvostoliitto muodostivat
vastakäsitteet. Ilmiö on mielenkiintoinen ja kertoo siitä, kuinka kylmän sodan
aikainen ajattelumalli elää edelleen 25 vuotta Berliinin muurin murtumisen
jälkeen.
[1] Rolls-Royce on isobritannialainen brändi, joten jätän sen tässä yhteydessä
Yhdysvaltain propagandaa edustavien brändien ulkopuolelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti