Vaalien jälkeen paljastui, että Suomessa on kuplia.
Tärkeimpinä näyttäytyvät Punavuoren
punavihreä kupla ja Viitasaareen assosioitunut muun Suomen kupla.
Vähemmälle huomioille kupla-keskustelussa ei ole jäänyt aito punavihreä-kupla,
jossa oli myös häivähdys sinistä ja keltaista. Uuden
keskusta-perussuomalaiset-sdp-rkp-hallituksen symboli?
Sen sijaan keskustelua on käyty aivan liian vähän
suomalaisesta kansalliskuplasta. Kyse ei ole iänikuisesta
alemmuuskompleksistamme, jossa vertaamme alati itseämme ”oikeisiin
eurooppalaisiin”, vaan siitä, miten Suomen vaalitulos on otettu vastaan kansainvälisesti.
Kyse ei ole aivan pikkujutusta, sillä EU:n talouskriisi ja toisaalta Ukrainan
sodan myötä kiristynyt kansainvälispoliittinen tilanne ovat lisänneet
kierroksia myös Suomen vaalien ympärillä. Euroopan ongelmat näkyvät myös
vaalituloksen tulkinnoissa.
Venäjä:
Nato-revisionismista Venäjän kainaloon?
Venäjän mediassa turvallisuuspolitiikka ja erityisesti
Nato-kysymys on nostettu vaaliuutisoinnin kärjeksi. Russia Today uutisoi ”anti-Nato”-voimien
voittaneen Suomen vaalit, myös Sputnik News on nostanut uutisointinsa kärjeksi ”Nato-vastaisten”
puolueiden menestyksen vaaleissa. Aleksanteri-insituutin tutkimusjohtaja Markku
Kangaspuro on vähätellyt
vaalien merkitystä Suomen ja Venäjän suhteille. Hänen mukaansa vaalit eivät
laajemmin edes kiinnosta Venäjällä.
Venäjän kansainvälisille markkinoille suuntaamat
propagandakanavat RT ja Sputnik eivät nekään ole rummuttaneet Suomen
vaalitulosta, mutta noteeraus Nato-kärki edellä kertoo omaa kieltään meneillään
olevasta informaatiosodasta EU-maita vastaan.
Tämä näkyi jo osaltaan pientä huvitusta ja kohunpoikasta
herättäneessä Sputnikin uutisessa
vaalipäivän aattona. Siinä uutisoitiin näyttävästi SDP:n kannasta, ettei Venäjä
ole Suomelle minkäänlainen turvallisuusuhka. Ihmetystä herätti otsikon sijaan
SDP:n puoluesihteerin nimen vaihtuminen Reijo Paanasesta Pentti Väänäseen.
Myöhemmin tämä korjattiin. Ainakin kansainvälisessä venäläisen totuuden
määrittelyssä Suomen ja Venäjän suhteet, sekä Nato-kysymys näyttävät kiinnostavan.
Venäjältä kuuluvat äänenpainot lienevät kokonaisuudessa
marginaalissa, eikä Suomen vaaleista ole tullut päivänpoliittista
puheenaihetta. Silti Suomen uuden hallituksen haasteet eivät tällä sektorilla
lopu, sillä näitä jopa Suomea Venäjän turvallisuuspoliittiseen kainaloon
hivuttavia puheenvuoroja
tippuu silloin tällöin. Olennaista tulevalle hallitukselle on alusta alkaen
tehdä Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja selväksi. Epämääräisyyksiä
ja prosessikohuja
ei tarvita.
EU: Taloutta,
Perussuomalaisia ja Natoa
EU-maissa uutisoinnin pääpainopiste on ollut taloudessa ja
perussuomalaisissa, mutta myös Nato ja turvallisuuspolitiikka ovat puhuttaneet.
Helsingin Sanomien koosteen
perusteella teemoja on nostettu esiin eri maissa. Painopiste on selvästi ollut
taloudessa, mutta kansainvälinen tilanne ja vaalien alla käyty
turvallisuuspoliittinen keskustelu näkyvät myös analyyseissa.
Suomen Pariisin suurlähetystön koonnin
mukaan Ranskan keskustelussa kaikki nämä teemat ovat olleet esillä. Esimerkiksi
Le Mondessa on haettu rinnastuksia Ranskan ja Suomen välillä: heikko
taloustilanne, paisuvat työttömyysluvut ja oikeistopopulismi ovat lehden mukaan
haasteita kummassakin maassa. Mikäli Juha Sipilä ottaa perussuomalaiset
hallitukseen, hän voi vielä moneen kertaan päästä selittämään EU-kollegoilleen
perussuomalaisten eroa Front Nationaliin tai Ruotsidemokraatteihin.
Suomen tiukka talouslinja on noteerattu. Samoin Suomen omat
talouden rakenteelliset ongelmat ja haasteet, joita Sipilän johdolla on
alettava oikeasti ratkomaan. Tilanne ei näytä hyvältä, sillä tiukka ja
dogmaattinen Kreikka-politiikka voi pahimmillaan kääntyä Suomea vastaan. Ei ole
mitenkään varmaa, että taloutta saadaan meillä kääntymään ja Suomi voi itse
päätyä tiukan talouskurin ”mallimaasta” vielä autettavien joukkoon. Silloin
moni muu voi EU:ssa miettiä, että miksi auttaisimme Suomea, kun hekään eivät
halunneet auttaa muita.
Talouspoliittiset ongelmat eivät ratkea EU:ssa tulevan
nelivuotiskauden aikana. Näin uskallan ennustaa, sillä kyse ei ole ohimenevästä
taantumasta, vaan syvästä rakenteellisesta ja systeemisestä kriisistä. Tilanne
on ollut päällä yli kuusi vuotta. Kyse ei ole vain lamasta, vaan paljon laajemmasta
markkinatalousjärjestelmän ongelmasta. On turha ajatella, että säästöt tai
elvytys ratkaisisivat ongelmat. Puhe vientivetoisesta talouskasvusta on sekin
utopiaa.
Yksikään EU-maa, tai suomalainen puolue ei esitä aitoja
rakenteellisia muutoksia. Mallit perustuvat ajatukseen talouskasvun
jatkumisesta ja työelämän jatkumisesta samankaltaisena. Kun lisäarvon
laskeminen työlle käy entistä vaikeammaksi, rapautuvat systeemin rakenteet.
Sipilän uusi hallitus voi oikaista Suomen velkautumistahtia rajuilla julkisen
talouden leikkauksilla, mutta se tie ei oikaise talousjärjestelmän
rakenteellisia vikoja. Vasemmistoliiton tarjoama elvytys olisi ollut vanhan
politiikan tekohengitystä ja ongelmien siirtämistä.
Tähän haasteeseen diplomi-insinööritaustaansa alati
esittelevä Sipilä voisi oikeasti tarttua. Prosessikaavioita pitäisi nyt
rakentaa markkinatalousjärjestelmän oikaisemiseksi. Suomen talous on pisara
meressä ja leikkauspolitiikka johtaa vain ongelmiin.
Yhdysvallat:
Grexit-Suomi ja miljonääri-Sipilä
Yhdysvaltalainen uutiskanava CNBC nosti vaalien jälkeen
kärkiteemaksi Suomen vaalituloksen ja Kreikan taloustilanteen yhteyden. Otsikko
”This tiny European state may
trigger Grexit” oli paljon puhuva. Viimeisellä vaaliviikolla tenteissä
tivattiin puoluejohtajien kantaa Kreikan mahdollisiin tukipaketteihin, mutta
Alexander Stubbin (kok.) johdolla he kieltäytyivät tarkoista vastauksista ja
spekulaatioista. Kansainvälisesti on kuitenkin noteerattu puoluejohtajien kielteiset
tai hyvin kriittiset kannanotot Kreikan tukemiseen.
Analyytikko Nicholas Spiron mukaan Suomi voi uuden
hallituksen johdolla vetää Kreikka-kysymyksessä jopa tiukempaa linjaa kuin
Saksa. The
Economist kuitenkin muistutti, että myös Timo Soinin (ps.) kannanotot
vaalienalla pehmenivät ja hallitushalujen vuoksi puolue voi lieventää kantojaan
myös Kreikka-kysymyksessä. Lehti
esitti kuitenkin Suomen talouspoliittisen linjan perustuvan uuden hallituksen
johdolla austerity-politiikkaan, jota
tulevaksi ministeriksi povattu Olli Rehn harjoitti jo EU-komissaarina.
Bloomberg-uutissivusto
otsikoi vaalien tuloksen nostamalla kärjeksi Juha Sipilän miljonääri-statuksen.
Muutoin uutisointi oli heidän osaltaan maltillista ja keskittyi lähinnä
tulevien vaikeiden talouspäätösten esittelemiseen. Suomessa Sipilän henkilökuva
on rakennettu täysin toisella tavalla, hänen tavallisuuttaan ja poliittista
tahrattomuuttaan on korostettu suosion takeena.
Sipilä ja
EU-politiikka
Kysymysmerkkejä on vaalien jälkeen aina paljon, ja
hallituspohjaa odotellessa voi spekuloida yleisemmilläkin kysymyksillä. Yksi
suuri arvoitus on hyvin todennäköinen uusi pääministeri Juha Sipilä itse.
Kansainvälisen uutisoinnin perusteella Sipilä hahmottuu paitsi miljonäärinä
myös uutena tulokkaana, joka vaatii taloudellisia rakenneuudistuksia ja on
ulko- ja turvallisuuspolitiikassa vaatimaton.
Pääministerinä Sipilä joutuu erityisoppiin EU-politiikan
johtohahmona. Juhana Aunesluoma pohti Sipilän haasteita ja mahdollisuuksia
EU-politiikan johtajana Kauppalehdessä.
Edeltäjiinsä, Alexander Stubbiin ja Jyrki Kataiseen verrattuna Sipilä on hyvin
kokematon EU-politiikassa. Stubb on pitkän linjan eurovaikuttajan oma lukunsa,
Katainen oli hänkin ennättänyt jo valtiovarainministerinä hakea oppirahoja
EU:sta.
Sipilä on liike-elämässä toki tottunut kansainvälisiin
yhteyksiin, joten mistään Impivaarasta mies ei Brysseliin lähde. Vertailuissa
unohtuu se, että myös Matti Vanhanen tuli aikanaan ”sivusta” pääministeriksi ja
onnistui selvittämään EU-politiikan koukerot ainakin tyydyttävästi. Sipilä
varmasti selviää tehtävästään, mutta on selvää, että sillä sektorilla hänellä
riittää opiskeltavaa. Vaalitentit osoittivat, että Sipilä oli vahva talouden ja
elinkeinopolitiikan kysymyksissä, mutta vältteli selvästi kannanottoja EU- ja
ulkopolitiikan aiheissa.
EU-jäsenyys on muuttanut pääministerin roolia, mutta olemme
edelleen kaukana tilanteesta, jossa vaalit voittaneen puolueen puheenjohtaja ei
olisi uusi pääministeri. Vallitseva tilanne pistää kuitenkin miettimään, miksi
näin pitää olla. EU-kokemusta komissaarina hankkinut Olli Rehn olisi keskustan
suvereeni osaaja tällä sektorilla. Tältä osin hänen osaamisensa olisi parhaassa
käytössä pääministerinä EU-politiikassa, mutta vastaavasti hänen asemansa olisi
kovin heikko sisäpoliittisena johtajana.
Kupla siellä, rättäri
täällä
Kuplia on siis monenlaisia. Euroopan kuplassa
perussuomalaiset näyttäytyvät selvästi rinnasteisena muille EU- ja
maahanmuuttokriittisille liikkeille kuten Front National, UKIP,
Sverigedemokraterna tai Dansk Folkeparti. Osittain näin onkin, ovathan nämä
keskeisessä roolissa puolueen ohjelmissa ja ideologiassa. Toisaalta
perussuomalaiset ovat laajemmin ”kansanpuolue”, joka ponnistaa
pienviljelijä-Suomen historiasta ja toisaalta työelämän aiheuttamasta duunari-Suomen
murroksesta. Siksi puoluetta tulee tarkastella vain osin rinnasteisena
esimerkiksi Sverigedemokraternaan, josta on tullut Ruotsin poliittinen hylkiö.
Globaalissa maailmassa asioilla on taipumusta vaikuttaa
toisiinsa, joten Suomen vaalitulos ei sekään vaikuta tyhjiössä. Tiukat
Kreikka-kannat tai epämääräiset linjaukset Natosta pannaan kiristyneessä
tilanteessa merkille. Siksi uuden hallituksen linjan tulee olla selkeä. Se ei
tarkoita keskustelun torppaamista vanhaslaiseen tyyliin, vaan selväsanaisuutta.
Kryptisyys johtaa monitulkintaisuuteen, jota voidaan käyttää muualla
poliittisten päämäärien ajamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti