Suomen ulko- ja
turvallisuuspoliittinen keskustelu on käynyt kovilla kierroksilla vuoden
päivät. Ukrainan kriisi ja Venäjän suorittama Krimin laiton miehitys ovat
saaneet suomalaisen median, poliitikot, toimittajat, kansalaiset ja tutkijat
keskittymään turpoon. Onhan Suomessa toki keskusteltu ennenkin ulko- ja
turvallisuuspolitiikasta. YYA-ajan punainen verho on pudonnut jo aikaa sitten,
siitä todistaa jo itsessään keskustelun määrä. Laadullisesti keskustelussa on
varmasti toivomisen varaa, eikä yksin tiettyjen uussuomettuneiden piirteiden
esiintymisen vuoksi.
Viikonvaihteessa leimahtanut ns.
Ämarigate, eli kohu Suomen mahdollisesta osallistumisesta Virossa
järjestettävään Yhdysvaltain johtamaan lentoharjoitukseen on hyvä esimerkki
siitä, kuinka herkillä turpo-keskustelu käy. Itse asia jäi oikeastaan heti miten
kohun varjoon. Keskusteltiin siitä, kuka sanoi ja mitä, kenelle kerrottiin ja
kuka kertoi vai kerrottiinko kenellekään oikeastaan yhtään mitään. RyskyRiiheläinen ja Risto Volanen ovat analysoineet Ämari-uutisointia blogeissaan.
Matti Pesu puolestaan lähestyi asian laajempaa kuvaa – Suomen ulko- jaturvallisuuspolitiikan linjaa tahi strategiaa – The Ulkopolistissa.
Nykyään mediassa kohut ovat
kohuja ja itsessään pienikin asia voi saada suuret mittasuhteet. Usein syynä on
katkos tiedonkulussa, joka johtaa avoimuutta korostavassa yhteiskunnassa elämää
suurempaan skandaaliin. Siitähän tässäkin oli viime kädessä kyse: julkisuuteen
vuodettiin tietoa, joka oli ilmeisesti tulkittu väärin ja sen jälkeen
epämääräiset ja ristiriitaiset selitykset saivat aikaan lumivyöryn. Mistä tämä
lumivyöry kertoo? Mielestäni kolmesta asiasta: median herkkyydestä,
poliitikkojen arkuudesta ja linjaongelmasta.
Media käy herkillä Ukrainan
kriisin jälkimainingeissa ja turposta on tullut talouden ohella toinen
dominoiva teema, jonka ympärillä uutisoidaan, debatoidaan ja analysoidaan.
Mediaa seuraavana ja sitä myös tutkivana olen tulkinnut Ukrainan kriisin
synnyttämän mediakeskustelun terävöityneen suhteessa siihen, mitä käytiin
esimerkiksi Georgian sodan yhteydessä vuonna 2008 puhumattakaan vuoden 2004
EU:n ja Naton laajenemiseen liittyvästä turpo-keskustelusta. Venäjästä on alettu puhua selvemmin
turvallisuuspoliittisena uhkana Euroopalle. Tälle on toki syynsä, onhan Venäjä
rikkonut Ukrainan alueellista suvereniteettia ja osoittanut kuinka vähän se
välittää rajojen koskemattomuudesta. Venäjä ei ole enää vain epävakaa ja
ennustamaton naapuri, jonka kanssa yritetään tehdä kaupallista yhteistyötä
ongelmista huolimatta (2008). Venäjä ei ole enää vain hoiperteleva,
suurvalta-asemaansa takaisin havitteleva talouttaan kohentava naapurimaa, joka
voisi joskus ehkä mahdollisesti olla Suomelle turvallisuusuhka (2004). Media
tarttuu nyt hanakasti kaikkeen Suomen turpo-linjaan liittyvään, joka koskettaa
perinteistä itä-länsi-vastakkainasettelua ja Suomen asemaa siinä. Keskustelu ei
liity vain itse tapahtumiin (Ämarin ilmasotaharjoitus, Suomen linjaukset EU:n
sanktiopolitiikassa, idänkaupan kohtalo jne), vaan se on saanut Suomen geo- ja
identiteettipolitiikkaan liittyviä ulottuvuuksia. Sama ilmiö oli havaittavissa
EU-jäsenyyskeskustelussa 1990-luvun alussa, ja mielestäni samanlainen ilmiö on
nähtävissä myös Nato-keskustelussa. Ja tämä on vain voimistunut Ukrainan
kriisin kiristämän kansainvälispoliittisen tilanteen myötä. Media elää siitä ja
media ruokkii sitä uusintaen itä-länsi-diskurssia. Media tarttuu hanakasti
kaikkeen, joka käsittelee teemaa ”Suomi on länttä” ja kaikkea, joka joko
puoltaa tai horjuttaa tätä väitettä.
Näin kävi myös Ämarigatessa.
Mediassa esitettiin arvioita siitä, voisiko Venäjä suorasti tai epäsuorasti
olla Sauli Niinistön ja Erkki Tuomiojan väitetyn ”estämisen” takana. STT:n
uutisen mukaan Lähteet arvioivat syyksi
myös Venäjän näkemyksen Ämarin koulutuskeskuksesta Naton yhteisen puolustuksen
keskuksena. Osui ja upposi, somessa, kahvipöydissä ja blogeissa alettiin
heti vääntää peistä siitä, kuinka pahasti olemme uussuomettuneet ja kuinka
Venäjä estää Suomen vapaan valinnan. Väite koski vain Suomen tulkintaa Venäjän
kommenteista liittyen Ämariin, ei Venäjän suoranaista puuttumista Suomen
ilmaharjoituksiin. Sellainen olisikin täysin tavaton jopa nykyisessä
tilanteessa. Nämä ”lähteet” kuitenkin osuivat siihen samaan hermoon, johon ovat
aiemmin osuneet Rosatomiin ja pakotteisiin liittyvät keskustelut. Suomen linja
näyttää horjuvalta, kun tarkastellaan poliittisia päätöksiä ja julkisuudessa
käytyä keskustelua Venäjä-linssin läpi. Media toki julkaisee nykypäivänä
pitkälti sitä, mitä ihmiset (kuluttajat) haluavat lukea. Venäjä kiinnostaa,
samoin kohut. Ämarissa yhdistyivät molemmat, kun oikein hakemalla haettiin tämä
yhteys.
Toinen puoli asiassa on
poliitikkojen arkuus, jota ilmenee erityisesti eduskuntavaalien alla. Kevät
koittaa paukkupakkasista huolimatta pian, eikä kukaan halua ottaa riskejä.
Poliittinen tilanne on poikkeuksellisen mielenkiintoinen johtuen heikon
hallituksen heikosta valtakaudesta ja keskustan gallupjohdosta. Ulko- ja
turvallisuuspolitiikka on perinteinen sisäpolitiikan väline, eikä vähiten
Suomessa YYA-historiamme vuoksi. Tämä näkyy vaalikevään keskustelussa.
Keskinäistä nokittelua on havaittavissa ja poliitikot pyrkivät löytämään ”linjanhorjuttajat”,
ne, jotka sanovat jotain pientä poikkeavaa Suomen pakotepolitiikasta tai
Venäjästä. Toisaalta poliitikot ovat arkoja linjaamaan. Nato-kantoja saa
puristamalla puristaa, vastaukseksi tarjotaan uutta liturgiaa siitä, kuinka Suomi
tekee päätöksen itse, mutta nyt se ei ole ajankohtainen. Tämä on korvannut ”aikaansa
seuraavan liittoutumattomuuden” tai ”Nato-option”, joita vielä 2004
äänestäjille tarjottiin. Poliitikkojen arkuus johtaa siihen, että liturgiaa
tulkitaan monella eri tavalla. Pitäytyvät ja välttelevät kommentit voidaan
tulkita viisaaksi valtiomiesmäisyydeksi tai uussuomettuneisuudeksi –
näkökulmasta riippuen ei uskalleta sanoa tai ei valtiomiesviisauden vuoksi
sanota. Onhan meillä pitkä historia ja ymmärrys elämisestä Venäjän naapurina… Ja
nämä monenlaiset tulkinnat johtavat helposti kohuihin. Ämarigatessa joku vuosi
tietoa utva:sta. Tarkoitusperiä on vaikea sanoa – halusiko hän estää
harjoitukseen osallistumisen, varmistaa sen vai vain horjuttaa hallituksen
ulko- ja turvallisuuspoliittista johtajuutta? Joka tapauksessa poliitikkojen
arkuus ja liturgiaan turvautuminen mahdollistivat osaltaan kohun syntymisen. Pääministeri
selitteli rutiinista ja tapauskohtaisuudesta, presidentti ei tiennyt mitään ja
puolustusministeri ei halunnut dramatisoida. Koska yhtenäinen tilannekuva
puuttui tai sitä uskallettu muodostaa, tulkinnat alkoivat elää omaa elämäänsä.
Eivätkä ne päättyneet eiliseen Niinistön tiedotustilaisuuteen, jossa hän kertoi
ettei tiedä mitään.
Kolmas ulottuvuus koskee Suomen
linjaa. Ulkopolitiikassa se on selkeämpi, sillä osana EU:ta Suomi on
ulkopoliittisesti sitoutunut myös unionin linjaan. Varsinkin eurokriittiset
voimat pyrkivät tätä kuvaa horjuttamaan vaatimalla kahdenvälisten suhteiden
korostamista, mutta tosiasiallisesti Suomi on ulkopoliittisesti EU:n linjassa.
Turvallisuuspolitiikassa linja ei ole näin selvä. Suomi on tehnyt pitkään yhteistyötä Naton
rauhankumppanina ja allekirjoittanut isäntämaasopimuksen. Suomi on siis toinen
jalka Natossa, muttei jäsen. Tämä aiheuttaa suomalaisessa viitekehyksessä ongelman,
joka altistaa kohuille. Suuren Kansalliseen Kertomukseemme on kirjoitettu
sankaritarina puolueettomasta Suomesta, joka suuren Neuvostoliiton kainalossa
urhoollisten poliitikkojen johdolla säilytti itsenäisyytensä. Kun Mihail
Gorbatsov vuonna 1989 Helsingissä ”tunnusti” Suomen puolueettomuuden, poliitikot
riemuitsivat. Neuvostoliiton nilkuttaminen ja sosialistisen järjestelmän
romahdus seurasivat nopeasti Gorbatsovin vierailun jälkeen ja juuri ”tunnustettu”
puolueettomuus oli heti kyseenalaistettu. Miten se pitäisi määritellä Euroopan
uudessa tilanteessa? Miten se suhtautuu mahdolliseen EY-jäsenyyteen? Mitä nyt
pitäisi tehdä? Euroopan poliittinen
kehitys eteni vauhdilla, ja lopulta myös Suomen EY/EU-jäsenyys eteni vauhdilla
ja Suomi oli jäsen jo vuonna 1995. Puolueettomuuden sisältö muuttui ja ajan
myötä käsite korvautui liittoutumattomuudella, jota on sittemmin täydennetty
sotilaallisella liittoutumattomuudella. Puhemies Paavo Lipponen huomautti
vuonna 2004, ettei liittoutumattomuus sellaisenaan ole Suomelle toimiva oppi.
Tuolloin keskustelua jouduttiin käymään EU:n turvallisuustrategiasta,
Nato-kumppanuudesta ja EU:n puolustusyhteistyöstä. Nato-liturgiassa elettiinoptioiden ja aikaansa seuraavan liittoutumattomuuden aikaa.
Turvallisuuspolitiikassa Suomella on ollut selvä kylmän sodan jälkeinen linja,
jossa on tehty yhteistyötä Naton kanssa, mutta suhtauduttu täysjäsenyyttä
suopeammin EU:n puolustusyhteistyöhön tai Ruotsin kanssa tehtävään
yhteistyöhön. Koska EU:n puolustusyhteistyö on jäänyt vaatimattomaksi luvuksi
Euroopan turvallisuuspolittisessa historiassa, eikä Ruotsin puolustuksen
alasajo ole tarjonnut realistista olkapäätä, Nato on jäänyt ainoaksi
merkittäväksi valinnaksi suomalaisessa turvallisuuspolitiikassa. Ja tätä
valintaa Suomi ei ole tehnyt. Rauhankumppanuus ja isäntämaasopimus, monet
yhteiset harjoitukset ja puhe Suomen asemasta ”lännessä” ovat sitoneet turpon
Nato-yhteyteen. Toisaalta sisäpoliittisiin tarkoituksiin kehitetty liturgia on
hämärtänyt Suomen asemaa suhteessa Natoon. Kriisitilanteissa tällainen hämäryys
korostuu ja aiheuttaa kohuja. Jos Suomi olisi Naton jäsen, harjoittelu
Baltiassa vaikkakin sitten vain USA:n johtamassa harjoituksessa olisi
luonnollista. Jos Suomi olisi selvästi irtisanoutunut Nato-yhteistyöstä ja
rakentanut turvallisuuspolitiikkansa selkeän liittoutumattomuuden varaan,
ajatus osallistumisesta olisi absurdi. Koska linja on jossain tässä välissä ja
sisäpoliittisista syistä sitä vielä liturgialla hämärretään, kohuja syntyy nyt
ja jatkossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti